Fysak

Norges beste på Fysak

I over 20 år har Søndre Land kommune satset på fysak, dvs. en halvtimes aktivitet hver eneste skoledag uansett vær og føreforhold! I en mannsalder har fysaken blitt hedret ulike måter, ikke minst gjennom aktivitetsprisen i 2008.

Tidligere rektor ved SLUS, Knut Solhaug. Fra Fysakkonferansen 2017.

FYSAK – Fysisk aktivitet i skolen

  • 30 minutter daglig fysisk aktivitet i tillegg til kroppsøving
  • Det tas fem minutter fra alle timer hver dag
  • 14 dagers planer på klassenivå – aktiviteten gjennomføres klassevis og uansett vær
  • Egen koordinator med nedsatt lesetid
  • Ansvarlig lærer for timen organiserer aktiviteten
  • Enkle aktiviteter uten behov for å skifte
  • Aktivitetene i forkant av matpause

Fysak gir gode resultater

I tillegg til bedre utholdenhet og fysiske egenskaper har Fysak ført til:

  • økt trivsel blant elever og ansatte
  • bedre konsentrasjon gjennom hele skoledagen
  • økt matlyst hos elevene
  • bedre læringsmiljø og sosialt samspill
  • mindre konflikter og bedre kommunikasjon mellom lærere og elever

Rollemodeller for hele Norge

Søndre Land ungdomsskole fikk våren 2017 en million kroner fra Sparebankstiftelsen DNB for å videreføre prosjektet Aktiv Sinn – Aktiv Kropp. Helt konkret betød det å lage en ressursbank for alle ungdomsskoler i landet, med FYSAK-aktiviteter, bilder og instruksjonsfilmer. Gjennom 2017 og 2018 har det blitt laget en serie aktivitetsbeskrivelser og filmer med elever fra Søndre Land i hovedrollen. Dette er nå samlet i en Fysak-base tilgjengelig for skoler i hele landet

Fysak passer perfekt inn i den nye læreplanen

«Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. I barne- og ungdomsårene er utvikling av et positivt selvbilde og en trygg identitet særlig avgjørende. Elevens identitet og selvbilde, meninger og holdninger blir til i samspill med andre. Sosial læring skjer både i undervisningen og i alle andre aktiviteter i skolens regi. Faglig læring kan ikke isoleres fra sosial læring. I det daglige arbeidet spiller derfor elevenes faglige og sosiale læring og utvikling sammen.»

Det er liten tvil om at Fysaken ved Søndre Land ungdomsskole passer som hånd i en hanske med tanke på overordnet del i den nye læreplanen LK20. Det tenkes da på turene som gjennomføres og de ulike aktiviteter i Fysaken som setter i gang samspill, utvikling og utfordringer på ulike nivåer. Søndre Land kommune satser tungt på forbedret folkehelse. Fysaken er et av skolens viktige bidrag.