«Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. I barne- og ungdomsårene er utvikling av et positivt selvbilde og en trygg identitet særlig avgjørende. Elevens identitet og selvbilde, meninger og holdninger blir til i samspill med andre. Sosial læring skjer både i undervisningen og i alle andre aktiviteter i skolens regi. Faglig læring kan ikke isoleres fra sosial læring. I det daglige arbeidet spiller derfor elevenes faglige og sosiale læring og utvikling sammen.»
Det er liten tvil om at Fysaken ved Søndre Land ungdomsskole passer som hånd i en hanske med tanke på overordnet del i den nye læreplanen LK20. Det tenkes da på turene som gjennomføres og de ulike aktiviteter i Fysaken som setter i gang samspill, utvikling og utfordringer på ulike nivåer. Søndre Land kommune satser tungt på forbedret folkehelse. Fysaken er et av skolens viktige bidrag.