Vakker brukskunst og klimasmarte løsninger
Keramikeren og steinerpedagogen Nina Margrethe Haraldsen utvider nå sitt verksted ved Svea Gaard, i Enger ved Randsfjorden. I den forbindelse ønsker vertskapet velkommen til storstilt nyåpning av tilbygg, torsdag 31. oktober.
Svea Gaard kan by på vakker brukskunst og klimasmarte løsninger, når Nina og samboer Jan Tore Wollan inviterer til åpningen av det nye verkstedet. På programmet står velkomsttale ved ordfører Anne Hagenborg, musikk og bobler – for ikke å glemme goodibags til alle besøkende. Åpningen finner sted 31. oktober kl 18, og adressen er Randsfjordvegen 1839 og 1841, 2866 Enger. Arrangementet er publisert på Facebook, og du finner det ved å følge lenken https://fb.me/e/5RedUgca1
Fra pendling til helårsdrift
Siden de kjøpte stedet spontant i 2020 har Nina og Jan Tore ryddet, bygd og satt i stand de to bygningene, bryggeanlegget og ikke minst bygd ut og bygd på stabburet for sine behov. Planen om å pendle inn til hovedstaden er byttet ut med helårs drift og utvikling.
– Vi bygger ut for å få en mye mer profesjonell arbeidsplass, sier Nina.
For å få en bra løsning har de hatt hjelp av et arkitektkontoret Kontur, i Gjøvik, som tegnet tilbygget på 35 m2. Store skyvedører, de også på gjenbruk, åpner Randsfjorden utenfor. Neste plan er å få på plass en veranda.
Bærekraftig utvidelse av keramikkverkstedet
Alt av materialer, planker, bærebjelker både i limtre og i børstet stål er gjenbruk. Kun et lite dusjkabinett i det lille badet måtte kjøpes nytt på grunn av størrelsen. Døra inn til toalett og dusj kommer fra den forrige Randsfjordferga sammen med et digert koøye som skal opp på veggen. Jan Tore har fartet rundt i landskapet på bygdene i Innlandet og Akershus. Planker til gulv og vegger fra Etnedalen og en låve på Kløfta, nesten ny jøtul vedovn kommer fra ei hytte på Trevatn, limtredrage fra Hønefoss, nydelig restaurert lenestol kommer fra Oslo, stort arbeidsbord er kjøpt og hentet på brukthandelen på Hovli. Mursteinene til muren på østveggen kommer fra en gammel mjølkefabrikk på Toten. Alt er gjenbruk.
Og innsatsen har resultert i et imponerende klimaregnskap:
– I en utregning på spart CO2-utslipp, tilsvarer hele byggeprosjektet med all gjenbruk, en reise med fly tre ganger rundt jorda for begge to, forteller en begeistret Jan Tore.
Noe å tenke på for alle som kjøper brukt, det hjelper både planeten vår og egen økonomi samtidig som uttrykket blir lunt med sin egen historie.
Overvann og nå begrenset flomfare: Flommen “Hans” fra 2023 skapte en ny bekk som gikk rett under der tilbygget nå står. Det er bratt ute i Enger og kan være rasfarlig. Så istedenfor å støpe i betong har de brukt ni jordskruer i aluminium, som er borret 2 meter ned i grunnen som tredragerne hviler oppå. Det betyr at bekken fortsatt har fri bane og vil ikke utfordre grunnen ved en senere flom.
Panelene på vestveggen har leirsprut fra sin tidligere bruk i den eldste delen av stabburet. Dette har de valgt å la være sånn, og det skaper en naturlig patina som bekrefter at dette er et keramikkverksted i aktiv bruk. Det handler om å ta vare på store og små verdier for en rikere hverdag. Ulike paneler fra lagre på flere låver skaper en variert vegg mot sør.
Keramikkverkstedet som ny møteplass i bygda
– en arbeidsplass
Svea keramikk og Nina jobber med egen produksjon for salg, både bruksgjenstander og mer skulpturelle uttrykk, vaser og gjenstander står stablet opp vindeltrappen og til salgsstedet på galleriet. Vegger og bord er fullt av kopper, fat og skåler i tidlig produksjon. Fra idè til forming, dreiing, brenning og med ulike dekorerings teknikker, brenne igjen og avkjøles for så å havne hos deg eller meg, eller hos noen vi en glad i.
Om arbeidet sitt forteller Nina:
– Jeg jobber gjerne i tematiske serier med avgrensede fargekomposisjoner, former og dekorelementer. Men hver ting, hvert fat, kopp, skål har sitt eget unike uttrykk. For meg speiler denne inngangen til keramikk en frihet og lekenhet jeg selv ønsker i livet.
Og de mange kattene balanserer elegant mellom – oops! Der var det et lite avtrykk fra en pusepote, men ingen fare, det omformes lett til noe egenartet mellom Ninas hender.
– et kurssted
Nina underviser gjerne i faget sitt, og har pedagogisk utdannelse fra Steinerhøyskolen. Kursene varierer i lengde, alt fra 3 timer til 3 dager med mulighet for overnatting og mat inkludert (Se mer om kurs her: https://www.sveagaard.no/keramikk-kurs).
Skredderhuset på Svea har mange soverom, stuer, kjøkken og en veranda å ta imot kursgjester til. Selve huset har en lang historie. Det stod ferdig i 1850 og fra da var det skreddervirksomhet der fram til ca.1950. Listen av kunder som fikk sine klær, frakker og dresser skreddet der, strakk seg inn i de bedre samfunnslagene i byene, inn til hovedstaden og selveste Kong Olav. Mesterskredder Johannes Sveen hadde inntil 7 skreddersvenner i sin lære og i 2. etasje kan man ennå i dag se hvordan trampesymaskinene har buet gulvene.
– for Trådløse sydamer
Nina savnet selskap fra flere damer og brukte sosiale medier til å spørre om flere i bygda var interessert i å møtes et par ganger hver sesong. Invitasjonen var lett og livlig, med bobler i glasset – en lyrisk inngang til livet noe som kjennetegner Nina sin egen livsfilosofi. Undertegnede har spill boccia, spist nydelig mat på kurvfest, og blitt bedre kjent med mange flotte damer rundt om i Søndre Land, på en av treffene på Svea Gaard.
Tilhørighet til området rundt Randsfjorden
Med morsslekta fra Jaren, hytter på Bjoneroa, Trevatn og farens hytte i Fluberg, og senere i 2-års lære hos keramiker og kunstner Hanna von der Lippe i Røykenvika, var området veldig godt kjent for Nina. Så da Svea Gaard ble til slags i juni 2020 gikk det kun to døgn fra de gikk i land fra båten, til kjøpet var gjennomført.
– Når noe skjer så spontant, så er det virkelig. Det er dit du skal, sier Nina ettertenksomt. Her føler jeg meg hjemme. Her er jeg fri.
Etter ett års modningstid i hybelleilighet i Oslo, med planer om pendling, landet begge godt i Enger. Hver helg kjørte de ting opp fra Oslo til Svea Gaard. Joda, Jan Tore jobber fortsatt i Oslo, men som ansatt i IT-bransjen er arbeidsplassen gjerne digital og dermed hjemmefra store deler av uka. Og bruken kan nok utvides til å omfatte flere enn keramikeren, kunder og kursdeltakere. De andre bygningene på Svea Gaard er fra 1850-70 tallet, og med store rom og elektrisk gulvvarme er det krevende å varme opp i den kaldeste tida på vinteren. Så i år planlegger Nina og Jan Tore familiens julemiddag rundt bordet i verkstedet. Nå er stabburet og tilbygget isolert etter dagens krav (TEK 17) og er dermed det varmeste og luneste stedet å være på Svea Gaard til jul.
Her kan du kjøpe keramikk fra Nina og Svea Gaard
Randsfjordmuseet – Lands Museum på Dokka og Hadeland folkemuseum, Fossekunst på Hønefoss, Galleri Farlands i Arendal, Galleri Vågal i Trysil og på Granum Gård i Fluberg. I tillegg deltar Nina med sin keramikk på Land kunstforening sin årlige medlemsutstilling til jul, julemarkedet på Granavollen og kanskje blir det et eget julemarked på Svea Gaard fra neste år.
Sommeren 2024 deltok Nina med en skulpturell vase på utstillingen «Keramikk i Innlandet», på Senter for keramisk kunst på Ringebu.
Kontaktinfo:
- https://www.sveagaard.no/
- Instagram: Svea keramikk
- Facebook: Svea Gaard
(Obs: samkjør gjerne, det kan bli trangt om plassen på parkeringa)
Tekst og bilder: Tone Gellein, rådgiver Søndre Land kommune
Bilder: Nina M. Haraldsen