Fysak og ny læreplan
SLUS ønsker seg en helhetlig Fysakprofil, på flere felter. Denne vil bli utarbeidet i samarbeid med foreldre, elever og skolehelsetjenesten. Dette arbeidet starter våren 2024.
Det er liten tvil om at Fysaken ved Søndre Land ungdomsskole passer som hånd i en hanske med tanke på overordnet del i den nye læreplanen LK20. Det tenkes da på turene som gjennomføres – og de ulike aktiviteter i Fysaken som setter i gang samspill, utvikling og utfordringer på ulike nivåer. I inneværende skoleår kjører ungdomskolen flere turneringer i ballspill for å få opp interessen og gløden for fysisk aktivitet. Dette er også etter ønske fra mange elever.
Kunnskapsløftet 2020 (LK20)
I forbindelse med Kunnskapsløftet 2020, er folkehelse og livsmestring en overordnet og viktig del.
Utdanningsdirektoratet skriver:
«Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. I barne- og ungdomsårene er utvikling av et positivt selvbilde og en trygg identitet særlig avgjørende.
Et samfunn som legger til rette for gode helsevalg hos den enkelte, har stor betydning for folkehelsen. Livsmestring dreier seg om å kunne forstå og å kunne påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv. Temaet skal bidra til at elevene lærer å håndtere medgang og motgang, og personlige og praktiske utfordringer på en best mulig måte.
Aktuelle områder innenfor temaet er fysisk og psykisk helse, levevaner, seksualitet og kjønn, rusmidler, mediebruk, og forbruk og personlig økonomi. Verdivalg og betydningen av mening i livet, mellommenneskelige relasjoner, å kunne sette grenser og respektere andres, og å kunne håndtere tanker, følelser og relasjoner hører også hjemme under dette temaet.
Elevens identitet og selvbilde, meninger og holdninger blir til i samspill med andre. Sosial læring skjer både i undervisningen og i alle andre aktiviteter i skolens regi. Faglig læring kan ikke isoleres fra sosial læring. I det daglige arbeidet spiller derfor elevenes faglige og sosiale læring og utvikling sammen.»
Du kan lese mer om planverket hos Udir.
Søndre Land sin Folkehelseprofil
Søndre Land er en kommune med relativt store sosioøkonomiske forskjeller til landsbygda å være i Norge. Her er det store grunneiere, folk med høy utdannelse, samtidig som det flere voksne enn gjennomsnittet i landet er uten fagbrev eller høyere utdannelse. Noe av dette kan skyldes bortfallet av hjørnesteinsbedrifter i kommunen i løpet av de siste 30 år.
Kommunen har tradisjonelt hatt et sterkt idrettsmiljø- og har det fremdeles blant annet i friidrett. Ski, hopp og fotball har hatt mange utøvere i kommunen. Samtidig er kommunen i norgestoppen i antall unge uføre. Kommunen skårer høyt i bruk av skjermtid blant unge.
Ungdomsskolen i Søndre Land har tidligere kommet positivt ut på skolebidragsindikatoren. Fysaken kan godt være en slik faktor. Du kan lese sluttrapporten på forsøket hos Udir.
Oppdatert folkehelseprofil finner du hos FHI.
Elevene roser Fysak
Ungdomsskolen gjennomførte etter julen spørreundersøkelse om Fysak’en. Undersøkelsen viser at det er en bred oppslutning om Fysak ved ungdomsskolen. Elevene har fått komme med flere innspill, samt at det pågår også en forsøksordning på ett trinn som valgbar Fysak.
Svært mange elever sier at fysisk aktivitet gjør skolehverdagen bedre for dem, både fysisk og ikke minst psykisk. Fysakkoordinator har vært i alle klasser for å forankre fysisk aktivitet hos elevene ytterligere.
En turkomite er i ferd med å utarbeide en ny turplan for SLUS. Denne planen blir presentert våren 2024.
SLUS ønsker seg en helhetlig Fysakprofil- på flere felter. Denne vil bli utarbeidet i samarbeid med foreldre, elever og skolehelsetjenesten. Dette arbeidet starter våren 2024.
Tekst: Kjetil Folde, rektor ved SLUS.
Foto: Bjørn Stuedal