Helsegevinst og styrket selvbilde
I dagens skolelandskap har det blitt stadig tydeligere at folkehelse og livsmestring er avgjørende, for å sikre unge en god fremtid. Med denne innsikten er Fysak et innovativt program for fysisk aktivitet, for å møte disse behovene.
Fysak-programmet har som formål å gi ungdom verktøyene de trenger for å navigere i et samfunn hvor psykisk press og stillesittende livsstil er stadig økende. Programmet har ulike tiltak for å få elevene i bevegelse, forbedre deres selvbilde, og ikke minst, skape en arena for positiv, sosial interaksjon.
Elevmedvirkning skaper samhold
Faget setter fokus på bevisstgjøring rundt helse, og lar elevene få lov til å påvirke innholdet i aktivitetene. Dette gir dem en følelse av eierskap og er en motivasjonsfaktor for å delta aktivt. Gjennom Fysak skal alle elever få muligheten til å kjenne litt på økt puls, og oppleve gleden av å være i bevegelse. Dette er essensielt for å bygge gode vaner for en aktiv livsstil.
Ledet av engasjerte lærere, bygger aktivitetene broer ikke bare mellom elever, men også mellom lærere og elever. Dette styrker det sosiale nettverket i skolemiljøet og skaper en følelse av samhold og fellesskap.
– Det å skape positive relasjoner i et fysisk aktivt miljø kan ha stor betydning for trivsel og forebygging av psykiske helseutfordringer, sier rektor Kjetil Folde.
Han understreker viktigheten av en slik helhetlig tilnærming til folkehelsen.
– Fysisk aktivitet er bevist å ha positive effekter på både den psykiske og fysiske helsen, noe som kan gi ungdom et bedre grunnlag for å mestre livets opp- og nedturer, forklarer Folde.
Mestringsfølelse og godt humør
I en verden hvor ungdom er konstant tilkoblet og hvor kroppens signaler ofte overses, gir Fysak en nødvendig time-out og balanse. Det å kunne trives i egen kropp, å oppnå en følelse av mestring gjennom fysisk utfoldelse, og bygge relasjoner i det virkelige liv, er nå sett på som en viktig brikke i livsmestringens puslespill for dagens unge.
Fysak blir applaudert av foreldre, lærere og ikke minst, ungdommen selv, som kjenner på kroppen at en time med Fysak kan gjøre underverker for både humør og energinivå. Med et slikt fokus på langsiktig helse og trivsel, tegner Fysak et optimistisk bilde av morgendagens folkehelse.
Retningslinjer:
- Alle elever skal delta i Fysak så lenge elevenes forutsetninger ikke tilsier noe annet
- Fysak er en del av den ordinære undervisningen
- Fysakkoordinator bestemmer innholdet i Fysak og fysakplanen skal følges uten unntak
- Kuldegrensen for uteaktiviteter er -20 grader.
- Det er elevenes ansvar å ha med riktig klær til fysak
- Fysak er undervisning, dette betyr at læreren har ansvar for forarbeid og etterarbeid
- Ved eventuelle turneringer bør dette være mest mulig elevstyrt
- I starten av hvert skoleår skal alle klasser informeres om hvorfor vi driver med fysak av koordinator (særlig viktig på 8.trinn)