Fysak ved Søndre Land ungdomsskole
FYSAK (enkel forkortelse for fysisk aktivitet) startet opp i organisert form ved Søndre Land ungdomsskole (SLUS) høsten 2002.
Det begynte med at flere ansatte ved skolen la merke til at stadig flere elever var inaktive og i dårlig form. Mange slutter med aktiv idrett i ungdomsskolealder, av ulike grunner. En liten spørreundersøkelse avdekket at 1/3 av elevmassen var aktive i idrett, 1/3 var aktive utafor organisert idrett, og den siste tredelen var inaktive. Det var spesielt den delen vi måtte ta tak i. I og med at alle ungdommene i kommunen er på SLUS i tre år, var det naturlig å begynne der!
Etter mange møter, studietur m.m., ble dette første prioritet på skolens personalseminar. Der ble rammene lagt for den FYSAK – modellen vi kjenner i dag:
«Vi tar fem minutter fra hver undervisningstime, disse 30 minuttene brukes til fysisk aktivitet i forkant av matpausa, hver dag, bortsett fra dag(er) med kroppsøving på timeplanen. Aktiviteten skal være av en slik art at elevene ikke trenger å skifte klær, men den skal føre til økt puls. Å gå tur skal være sentralt . FYSAK er ikke frivillig, ALLE, både elever og lærere er forpliktet til å delta. FYSAK skal gjennomføres, også utendørs, uavhengig av vær.
Det skal være en egen FYSAK – koordinator som legger planer for 14 dager. Der står det hvilken aktivitet hver enkelt klasse skal ha, hvilket område og hva slags utstyr som skal benyttes. Alt er tilrettelagt slik at det er enkelt for lærer å gjennomføre: Alle lærere er FYSAK – lærere, og FYSAK er undervisning.»
Ved ansettelser på SLUS ble jobbsøkere spesielt spurt om FYSAK, og måtte på den måten forplikte seg til å delta i FYSAK på linje med annen undervisning (eller søke annen jobb ..)
De første årene reiste rektor, Knut Solhaug, FYSAK – koordinator (har gått på omgang i lærerkollegiet) og elevrepresentanter fra elevråd og skoleidrettslag rundt til mange skoler og kommuner i landet for å fortelle om FYSAK ved skolen vår. Vi hadde også mange studenter fra ulike utdanningsinstitusjoner på besøk for å se og høre hva vi drev med, og ikke minst hvordan vi organiserte dette for å få det til over tid.
I ulike spørreundersøkelser ga elevene klart uttrykk for at de satte pris på FYSAK: De oppga at de fikk økt konsentrasjon og økt matlyst, som kom i tillegg til de gevinstene vi så for oss med å være mer fysisk aktive.
Flere utenfor vår egen kommune la merke til fysak – aktiviteten vår, noe som resulterte i ulike priser. I 2003 fikk skolen (ved Knut Solhaug og Håkon Lihagen) fysioterapeutenes «Beveg deg – pris». Videre ble skolen i 2008 tildelt Helse og omsorgsdepartementets Aktivitetspris. Skolen fikk også IA – prisen (inkluderende arbeidsliv) i 2017, der fysisk aktivitet for de ansatte ble vektlagt under utvelgelsen.
Med mye positiv oppmerksomhet, ble FYSAKSKOLEN SLUS et varemerke som både elever, foreldre og ansatte var stolte av.
Tekst: Elin Dunker
Foto: Bjørn Stuedal